Kodeks Etyki

ZARZĄDZENIE  NR 23/2019

Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Koszalinie
z dnia 20 listopada 2019 r.
w sprawie Kodeksu Etyki  Wojewódzkiego Ośrodku Medycyny Pracy
w Koszalinie

 

     Na podstawie § 9 Statutu Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Koszalinie -   zarządza  się, co następuje:

§ 1

     Ustala się i wprowadza w życie w Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy w Koszalinie „Kodeks Etyki Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Koszalinie.

§ 2

      Zobowiązuje się:

1. Inspektora ds. Osobowo-Kancelaryjnych i Sekretariatu do:

    - doręczenia za pokwitowaniem  pracownikom Ośrodka egzemplarza Kodeksu Etyki,

    - udostępnienia treści Kodeksu Etyki  na tablicy ogłoszeń w siedzibie Ośrodka

2. Starszego Inspektora – Technika Informatyka do zamieszczenia Kodeksu Etyki na stronie

     internetowej Ośrodka.

§ 3

     Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania..

 

Załącznik: Kodeks Etyki

 

 

 

KODEKS  ETYKI

Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Koszalinie

Rozdział I

Zasady ogólne

  1. Kodeks Etyki pracowników Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Koszalinie wyznacza ogólne zasady postępowania osób zatrudnionych w Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy w Koszalinie podczas wykonywania obowiązków służbowych.
  2. Ilekroć w niniejszym Kodeksie Etyki mowa jest o:
  1. Ośrodku – należy przez to rozumieć Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Koszalinie;
  2. Kodeksie Etyki – należy przez to rozumieć Kodeks Etyki pracowników Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Koszalinie;
  3. Zatrudnionym – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną w Ośrodku.
  1. Wskazane w Kodeksie Etyki zasady i wartości stosowane są przez wszystkich zatrudnionych w Ośrodku na wszystkich stanowiskach pracy, niezależnie od charakteru i specyfiki powierzonych obowiązków służbowych.
  2. Każdy zatrudniony w Ośrodku zobowiązany jest do przestrzegania porządku prawnego, norm etycznych i moralnych, w tym zawodowych norm etycznych oraz zasad współżycia społecznego oraz sumiennego wykonywania powierzonych zadań.

 

Rozdział II

Zasady postępowania

  1. Zasada etycznego postępowania wobec pacjentów – interesantów.
  1. Zatrudnieni w Ośrodku działają zgodnie z zasadą praworządności stosując w swojej działalności zawodowej procedury wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz wewnętrznych regulacji Ośrodka.
  2. Zatrudnieni wykonują swoją pracę mając na względzie i okazując pacjentowi – interesantowi należny mu szacunek oraz poszanowanie jego godności.
  3. Podczas realizacji świadczeń medycznych, zgodnie z kompetencjami zawodowymi wynikającymi z odrębnych przepisów, zatrudnieni mają obowiązek udzielania pacjentowi – interesantowi lub osobie upoważnionej wyczerpujących informacji w zakresie świadczonych usług.
  4. Przestrzegają praw pacjenta wynikających z ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku praw pacjenta oraz innych obowiązujących przepisów prawa.
  5. Zatrudnieni respektują prawa pacjenta do intymności i godności osobistej mając na względzie różnice cechujące pacjentów oraz kierując się zasadą równego traktowania i równych szans.
  6. Zatrudnieni informują pacjentów – interesantów w sposób kulturalny, z cierpliwością i życzliwością zapewniając rzetelność informacji.
  7. Zatrudnieni mogą korzystać z posiadanych uprawnień wyłącznie w celu realizacji celów, do jakich zostały im przydzielone uprawnienia.
  8. Informacje uzyskane lub powzięte w wyniku wykonywania obowiązków pracowniczych zatrudnieni wykorzystują wyłącznie do celów służbowych w celu realizacji prowadzonych świadczeń medycznych.

 

  1. Zasada uczciwości i rzetelności
  1. Zatrudniony działa uczciwie co oznacza, że nie proponuje, nie udziela, nie przyjmuje i nie żąda nienależnej korzyści majątkowej, osobistej lub innej dla siebie lub innej osoby w zamian za określone działanie lub jego zaniechanie.
  2. Zatrudniony w swoich działaniach traktuje na równi wszystkich pacjentów – interesantów
    i współpracowników, nie ulegając naciskom i nie przyjmując żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, znajomości czy przynależności, a także nie podejmując prac ani zajęć kolidujących z obowiązkami służbowymi.
  3. Zatrudniony nie wykorzystuje informacji służbowych do celów prywatnych a obowiązki służbowe wykonuje zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi.
  4. Zatrudniony ma obowiązek ujawniania wszelkich prób korupcji lub marnotrawstwa bezpośredniemu przełożonemu lub Dyrektorowi.
  1. Zasada obiektywizmu
  1. Zatrudniony wykonuje swoje zadania nie ulegając emocjom, zachowując bezstronność w czasie gromadzenia i przekazywania informacji. Swoje ustalenia i działania opiera na ustalonej prawdzie obiektywnej. Przy formułowaniu ocen i opinii nie kieruje się subiektywnym interesem, brakiem zrozumienia i nieżyczliwością oraz nie ulega wpływom innych osób.
  2. Zatrudniony ma obowiązek szanować wartość i własność informacji i nie ujawniać ich bez odpowiedniego uprzedzenia.
  1. Zasada profesjonalizmu
  1. Zatrudniony wykonuje swoje obowiązki i zadania wnikliwie, terminowo i rozważnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz ustalonymi przepisami wewnętrznymi zachowując należytą staranność, posługując się zdobytą wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem.
  2. Zatrudniony stale podwyższa swoje kwalifikacje zawodowe oraz wiedzę, dążąc do pełnej znajomości aktów prawnych niezbędnych do realizacji zadań. Zatrudniony realizuje powierzone zadania sposób rozsądny, skuteczny i zdecydowany.
  1. Zasada uprzejmości i kultury osobistej
  1. Zatrudniony przestrzega zasad dobrego wychowania wobec pacjentów – interesantów, współpracowników, przełożonych.
  2. Zatrudniony jest punktualny, zwraca uwagę na strój, higienę i porządek w miejscu pracy. Relacje służbowe opiera na współpracy, koleżeństwie, wzajemnym szacunku i pomocy oraz dzieleniu się doświadczeniem i wiedzą.

 

  1. Zasada odpowiedzialności

Zatrudniony w Ośrodku, bez względu na zajmowane stanowisko odpowiada ze efekty swojej pracy. Wszelkie działania, a w szczególności decyzje i działania rodzące skutki finansowe lub społeczne, podejmuje z pełną świadomością konsekwencji jakie przyniosą lub mogą przynieść w przyszłości.

 

Rozdział III

Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna

  1. Zatrudniony za nieprzestrzeganie postanowień niniejszego Kodeksu ponosi odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną.
  2. Z odpowiedzialności dyscyplinarnej lub porządkowej, wynikającej z naruszenia postanowień niniejszego Kodeksu wyłączone są czyny naruszające przepisy wynikające z ustawy Kodeks Pracy.
  3. O wszelkich odstępstwach wypełniania zasad wynikających z niniejszego Kodeksu, których dopuści się zatrudniony, należy informować Dyrektora Ośrodka.

 

Rozdział IV

Postanowienia końcowe

  1. Zasady postępowania wynikające z niniejszego Kodeksu obowiązują wszystkie osoby zatrudnione w Ośrodku bez względu na formę zatrudnienia, rodzaj wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy a także zajmowane stanowisko.
  2. Kodeks etyki podlega okresowemu przeglądowi oraz stałemu monitoringowi.

 

Wytworzył:
WOMP Koszalin
Udostępnił:
Wybieralski Wiktor
(2019-12-05 09:28:51)
Ostatnio zmodyfikował:
Wybieralski Wiktor
(2019-12-05 09:50:36)