Kodeks Etyki
ZARZĄDZENIE NR 23/2019
Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Koszalinie
z dnia 20 listopada 2019 r.
w sprawie Kodeksu Etyki Wojewódzkiego Ośrodku Medycyny Pracy
w Koszalinie
Na podstawie § 9 Statutu Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Koszalinie - zarządza się, co następuje:
§ 1
Ustala się i wprowadza w życie w Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy w Koszalinie „Kodeks Etyki Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Koszalinie.
§ 2
Zobowiązuje się:
1. Inspektora ds. Osobowo-Kancelaryjnych i Sekretariatu do:
- doręczenia za pokwitowaniem pracownikom Ośrodka egzemplarza Kodeksu Etyki,
- udostępnienia treści Kodeksu Etyki na tablicy ogłoszeń w siedzibie Ośrodka
2. Starszego Inspektora – Technika Informatyka do zamieszczenia Kodeksu Etyki na stronie
internetowej Ośrodka.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania..
Załącznik: Kodeks Etyki
KODEKS ETYKI
Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Koszalinie
Rozdział I
Zasady ogólne
- Kodeks Etyki pracowników Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Koszalinie wyznacza ogólne zasady postępowania osób zatrudnionych w Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy w Koszalinie podczas wykonywania obowiązków służbowych.
- Ilekroć w niniejszym Kodeksie Etyki mowa jest o:
- Ośrodku – należy przez to rozumieć Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Koszalinie;
- Kodeksie Etyki – należy przez to rozumieć Kodeks Etyki pracowników Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Koszalinie;
- Zatrudnionym – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną w Ośrodku.
- Wskazane w Kodeksie Etyki zasady i wartości stosowane są przez wszystkich zatrudnionych w Ośrodku na wszystkich stanowiskach pracy, niezależnie od charakteru i specyfiki powierzonych obowiązków służbowych.
- Każdy zatrudniony w Ośrodku zobowiązany jest do przestrzegania porządku prawnego, norm etycznych i moralnych, w tym zawodowych norm etycznych oraz zasad współżycia społecznego oraz sumiennego wykonywania powierzonych zadań.
Rozdział II
Zasady postępowania
- Zasada etycznego postępowania wobec pacjentów – interesantów.
- Zatrudnieni w Ośrodku działają zgodnie z zasadą praworządności stosując w swojej działalności zawodowej procedury wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz wewnętrznych regulacji Ośrodka.
- Zatrudnieni wykonują swoją pracę mając na względzie i okazując pacjentowi – interesantowi należny mu szacunek oraz poszanowanie jego godności.
- Podczas realizacji świadczeń medycznych, zgodnie z kompetencjami zawodowymi wynikającymi z odrębnych przepisów, zatrudnieni mają obowiązek udzielania pacjentowi – interesantowi lub osobie upoważnionej wyczerpujących informacji w zakresie świadczonych usług.
- Przestrzegają praw pacjenta wynikających z ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku praw pacjenta oraz innych obowiązujących przepisów prawa.
- Zatrudnieni respektują prawa pacjenta do intymności i godności osobistej mając na względzie różnice cechujące pacjentów oraz kierując się zasadą równego traktowania i równych szans.
- Zatrudnieni informują pacjentów – interesantów w sposób kulturalny, z cierpliwością i życzliwością zapewniając rzetelność informacji.
- Zatrudnieni mogą korzystać z posiadanych uprawnień wyłącznie w celu realizacji celów, do jakich zostały im przydzielone uprawnienia.
- Informacje uzyskane lub powzięte w wyniku wykonywania obowiązków pracowniczych zatrudnieni wykorzystują wyłącznie do celów służbowych w celu realizacji prowadzonych świadczeń medycznych.
- Zasada uczciwości i rzetelności
- Zatrudniony działa uczciwie co oznacza, że nie proponuje, nie udziela, nie przyjmuje i nie żąda nienależnej korzyści majątkowej, osobistej lub innej dla siebie lub innej osoby w zamian za określone działanie lub jego zaniechanie.
-
Zatrudniony w swoich działaniach traktuje na równi wszystkich pacjentów – interesantów
i współpracowników, nie ulegając naciskom i nie przyjmując żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, znajomości czy przynależności, a także nie podejmując prac ani zajęć kolidujących z obowiązkami służbowymi. - Zatrudniony nie wykorzystuje informacji służbowych do celów prywatnych a obowiązki służbowe wykonuje zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi.
- Zatrudniony ma obowiązek ujawniania wszelkich prób korupcji lub marnotrawstwa bezpośredniemu przełożonemu lub Dyrektorowi.
- Zasada obiektywizmu
- Zatrudniony wykonuje swoje zadania nie ulegając emocjom, zachowując bezstronność w czasie gromadzenia i przekazywania informacji. Swoje ustalenia i działania opiera na ustalonej prawdzie obiektywnej. Przy formułowaniu ocen i opinii nie kieruje się subiektywnym interesem, brakiem zrozumienia i nieżyczliwością oraz nie ulega wpływom innych osób.
- Zatrudniony ma obowiązek szanować wartość i własność informacji i nie ujawniać ich bez odpowiedniego uprzedzenia.
- Zasada profesjonalizmu
- Zatrudniony wykonuje swoje obowiązki i zadania wnikliwie, terminowo i rozważnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz ustalonymi przepisami wewnętrznymi zachowując należytą staranność, posługując się zdobytą wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem.
- Zatrudniony stale podwyższa swoje kwalifikacje zawodowe oraz wiedzę, dążąc do pełnej znajomości aktów prawnych niezbędnych do realizacji zadań. Zatrudniony realizuje powierzone zadania sposób rozsądny, skuteczny i zdecydowany.
- Zasada uprzejmości i kultury osobistej
- Zatrudniony przestrzega zasad dobrego wychowania wobec pacjentów – interesantów, współpracowników, przełożonych.
- Zatrudniony jest punktualny, zwraca uwagę na strój, higienę i porządek w miejscu pracy. Relacje służbowe opiera na współpracy, koleżeństwie, wzajemnym szacunku i pomocy oraz dzieleniu się doświadczeniem i wiedzą.
- Zasada odpowiedzialności
Zatrudniony w Ośrodku, bez względu na zajmowane stanowisko odpowiada ze efekty swojej pracy. Wszelkie działania, a w szczególności decyzje i działania rodzące skutki finansowe lub społeczne, podejmuje z pełną świadomością konsekwencji jakie przyniosą lub mogą przynieść w przyszłości.
Rozdział III
Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna
- Zatrudniony za nieprzestrzeganie postanowień niniejszego Kodeksu ponosi odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną.
- Z odpowiedzialności dyscyplinarnej lub porządkowej, wynikającej z naruszenia postanowień niniejszego Kodeksu wyłączone są czyny naruszające przepisy wynikające z ustawy Kodeks Pracy.
- O wszelkich odstępstwach wypełniania zasad wynikających z niniejszego Kodeksu, których dopuści się zatrudniony, należy informować Dyrektora Ośrodka.
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
- Zasady postępowania wynikające z niniejszego Kodeksu obowiązują wszystkie osoby zatrudnione w Ośrodku bez względu na formę zatrudnienia, rodzaj wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy a także zajmowane stanowisko.
- Kodeks etyki podlega okresowemu przeglądowi oraz stałemu monitoringowi.